Matkasuunnitelma
Minullapa onkin matkasuunnitelma. Aion nimittäin lentää 24. toukokuuta Madridiin. Siskoni on siellä parhaillaan opiskelijavaihdossa, ja olen menossa katsomaan millaiselta se elo siellä päin maailmaa näyttää. Kyseessä on ihka ensimmäinen kertani Espanjan mantereella joten ihan innolla odottelen. Kolmen viikon lomani aikana piipahdamme myös MAROKOSSA (5 päivää) sekä PORTUGALISSA (viikonloppu). Kivaa.

Minä en vain oikein osaa suunnitella että mitä sitä tekisi. Madridin kanssa en erityisemmin aio päätäni vaivata sillä sisko saa melkolailla rauhassa kertoa ja näyttää sen mikä siellä on tärkeää ja kiinnostavaa. Sen sijaan olen tänään yrittänyt kovasti etsiä tietoja Portugalin Portosta sekä Marokon Marrakechista - vaan laihaksi ovat tutkimustulokseni jääneet. Olen saanut selville vain sen, että Marrakechin old town löytyy UNESCON maailmanperintökohteiden listalta ja että Porto on ainakin kuvien perusteella aivan lumoavan kaunis satamakaupunki.
Marokko pelottaa minua hyvällä tavalla. Hassua, että se on afrikkaa. En ole koskaan ollut tekemisissä arabien kanssa joten en oikein tiedä mitä odottaa. Olisiko lukijoilla yleispäteviä vinkkejä arabimaahan matkustavalle?
Entä olisiko jollakulla jotain omakohtaisia kokemuksia Portosta? Vinkkejä? Varoituksen sanoja?

Tunnisteet: elämä, haaveet, kaukokaipuu, matka

8 kommenttia:
Oi kuinka ihana matka sulla edessà :D
Hyvä valinta matkakohteeksi. ja Afrikka on tuolla lähellä, ja tuttu Tanger- kaupunki Afrikantähti pelistä. Olen käynyt molemmissa maissa itsekin. Pärjäät varmaan hyvin, kun puhut kieltä. Olen aika hyvä etsimään tietoja Googlesta, ja ilmoitan jos löydän tuon blogin, mitä etsit. t Annu
-S- kyllä vaan ! Toivotaan että kaikki menee hienosti :)
Annu kiitosksia, mutta se blogi löytyi jo toisen blogin kautta :)
Portoon mukaan hyvät kävelykengät, sillä se on jonkin verran mäkinen, mutta onneksi aika kompakti kaupunki (keskusta). En oo ollut siellä kuin päivän, mutta tykkäsin kovasti. Tietty kannattaa piipahtaa jalkapallostadikan, eli Estádio do Dragãon, ohi. Portossa on Portugalin halvimmat vaatteet ja keskusta-alueella (Rua de Santa Catarina) on kivoja vaatekauppoja. Kati
Ai juu, ja kannattaa kävellä sillalla ja maistaa Porton omaa erikoisuutta, eli francesinhaa, jos siis syöt lihaa: http://en.wikipedia.org/wiki/Francesinha
Hei Sari,
Olen joskus käynyt lukemassa sinun juttuja. Varsinkin niitä sinun Meksikon vuoden tuntemuksia.
Sinä olet kokenut paljon jo nuoren elämäsi aikana.
Jotain samoja tuntemuksia minullakin on ollut. Olen käynyt Meksikossa jokunen kerta. Monterreyssa on käyty enemmän jotain 4 kertaa (en enää muistakaan :) ) koska se on miehen syntymäkaupunki. Me asutaan täällä Teksasin puolella (Austinin liepeillä). Mexico City on aivan fantastinen vaikka onkin niin suuri! Metro oli mielenkiintoinen kokemus.
Olen oppinut paljon meksikolaisuudesta mieheltäni ja opiskeluistani (espanjalaista kirjallisuutta lähinnä). Valitettavasti se jäi kesken.
Oikeastaan olisi hyvä jos useamman suomalaiset opiskelisivat enemmän espanjaa. Latinoiden osuus tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa.
Meksikolaisuus on erilaista: ruoka, hispanohablante kulttuuri, katolisuus yms. Siitä löytyy niin paljon elementtejä. Tulee mieleen Mexico Cityn antropologian museo. Sinne haluaisin mennä vielä uudelleen. Mutta sitten on oma juttunsa se landscape, musiikki, se ruoka etc. Positiiviset ihmiset joita on muuallakin, mutta ehkäpä meksikolaiset ovat jotekin "aurinkoisempia."
Tietysti nyt Meksikossa on synkkä ajanjakso. Uutiset sieltä eivät kuulosta hyviltä. Vaan toivon että sekin jakso palaa loppuun ajan kuluessa. Koska olen katolinen niin uskonto auttaa tässäkin tilanteessa. Siis tuo uskoa tulevaan. :)
Hyvää matkaa Madridiin!
Me yritämme mennä myös sinnepäin tänä kesänä kunhan lapset pääsevät koulusta. Andalucia kutsuu meitä!
Saludos!
Lissu
Ai, niin muistin, että tuolla Gipralttarin salmessa on usein merenkäyntiä, ja ihmiset voi pahoin laivassa, vaikka matka on lyhyt. Ota varmuudeksi mukaan tabletit matkapahoinvointiin. Kannattaa syödä pilleri jo 1 tunti ennen laivamatkaa. t Annu
Kiitos vinkeistä Kati !
Ihana kommentti Lissu, mukava kuulla että blogiani seurataan. Minulle nuo Monterrey ja Mexico city ovat paljon vieraammat kuin sinulle, sillä mexico cityssä en ole aikaani juuri viettänyt, ja monterreyssäkin vain viikon :>
Annu, kiitos vinkistä mutta matkustamme lentokoneella. Matka tulisi laivalla paljon kalliimmaksi, kun meidän pitäisi ensin matkustaa kalliilla junalla rannikolle ja ottaa sieltä vielä laiva alle. Lento maksoi 23€ suuntaansa, ja säästää paljon aikaa :)
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu