Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Matkaoppaat?

24. maaliskuuta 2010

Matkaoppaat?

Minä olen kauhunsekaisin tuntein katsonut matkaoppaita telkkarista. Olen täysin koukussa, mutta jokin siinä ohjelmassa saa sappeni kiehumaan. Tai ehkä juuri siksi katsonkin sitä?

Minä en tämän ohjelman takia KOSKAAN tahdo lähteä Deturin matkalle. Enkä varsinkaan tahdo koskaan matkustaa Alanyaan. Jos joskus matkustan Turkkiin niin suuntana on Istanbul, ja sitten voi katsella että mitä muuta kivaa sieltä löytyy. (Olen muuten joskus aikoinani Mika Waltarin "Yksinäisen miehen juna"-kirjan luettuani päättänyt matkustaa Istanbuliin heti tilaisuuden tullen!)

Koko ohjelma on minusta kauhean hassu. Siinä esitellään mukadokumentaarisesti oppaiden elämää turistirysässä - kuitenkin esimerkiksi kahdessa viimejaksossa on lähinnä jauhettu jonkun suoramyyntiyrityksen koulutustilaisuutta eikä oppaiden työtä ole seurattu juuri lainkaan. Ohjelma myös herkuttelee ihmiskohtaloilla usean jakson verran - on nähty Börjet, Sturet ja Håkanit. Aika erikoista että kaikki nämä häirikkötapaukset ovat ruotsalaisia? En hetkeäkään usko etteivätkö jotkut suomalaisetkin voisi olla yhtä onnettomia (ehkäpä ne suomalaiset sitten ovat vain kieltäneet kuvamateriaalin käytön?).

Ymmärrän toki että suurta yleisöä ei kiinnostaisi ohjelman katsominen, jos kaikki ruudussa vilahtavat asiakkaat olisivat miellyttäviä ja jos oppaiden työstä annettaisiin täysin realistinen kuva. Mutta.... Jotenkin tämä formaatti häiritsee minua.

Minä en pidä siitä miten oppaat "haukkuvat" (ehkä useimmissa tapauksissa vähän voimakas sana mutten nyt keksi muutakaan) asiakkaita selän takana. Tai ehkä minä en vain pidä siitä että sitä näytetään televisiossa? Luulevatko ne oppaat etteivät ne ihmiset jotka tietävät vilahtavansa telkkarissa muka katsoisi ohjelmaa ja näkisi jälkeenpäin kuinka heille on pyöritelty silmiä selän takana? Minulle tulee siitä asiakkaisen haukkumisesta ja vähättelystä epämukava olo. Jos minä lähden Deturin matkalle, pyörittelevätkö oppaat silmiään minun selkäni takana? Haukkuvatko he minua heti kun en ole kuulemassa? Toisaalta kuolen uteliaisuudesta - mieleni tekisi lähteä ihan paikan päälle katsomaan kuinka todellisen kuvan ohjelman näistä Deturin oppaista antaa. ;)

Ja kyllähän minä tajuan että matkaoppaillakin menee hermot asiakkaidensa kanssa, ja tiedän että he saavat vapaa-ajallaan puhua ja tehdä mitä lystäävät. Itse kuitenkin melko varmasti varoisin sanojani aika paljon jos tietäisin tv-kameran olevan minua kuvaamassa.

Minä en myöskään pidä siitä miten ohjelma alkaa: alkuspiikissä annetaan ymmärtää, että Alanya on kielitaidottomien ensikertalaisten matkakohde, joka kuskaa asiakkaat Turkkiin Pihtiputaan perukoilta?!? No ehkä minä ylireagoin. Kai siinä vaan halutaan olla hauskoja. Minä olenkin tosikko 8).

Hohh. Olikohan tässä kirjoituksessa loppujen lopuksi mitään järkeä? Tuliko pointti selväksi ollenkaan? Tässä vielä yksi klippi, jos joku on tältä ohjelmalta vielä välttynyt :).

Tunnisteet: ,

6 kommenttia:

Blogger -S- kirjoitti...

Musta tuo ohjelma on ihan huippuhyvà, oon aivan koukussa. Turkkiin matkustaa sesonkiaikaan yli 1000 suomalaista ja sitten heistà kuvataan ehkà kymmentà...miksi nàin? No tietenkin koska kaikilla muilla menee hyvin, heillà ei ole valittamista, he eivàt joudu sairaalaan, he eivàt joudu purkamaan huoliaan matkaoppaille.
Jos itse menisit turkkiin niin ehkà sinullakin olisi kaikki hyvin. Ei sinusta pahaa selàntakan puhuttais....mà luulen, ettà minàkin puhuisin, jos tuollaisia urpoja matkoille tulee. Ohjelma tulee mielenkiintoiseksi juuri siksi, kun kuvaillaan erikoistapauksia. Onhan toki niità ihan normitapahtumiakin kuvattu. Esim ne kaksi tyttòà jotka làhtivàt pyòràilemààn ja se toinen kaatui heti kàttelyssà, hihih! Tai se vanha pariskunta jotka viettivàt vuosihààpàivàànsà. Tai ne kaksi jàtkàà jotka etsiskelivàt menomestoja....ja sitten ryhmàreissuja, jotta selviàà mità matkaoppaiden arki on ilman noita sairaalareissuja tai muuta poikkeavaa.
Kuoron toimintaa on ollut àrsyttàvà seurata ja nyt myòs tuota suoramarkkinointimeininkià. Hehàn mainostavat itseààn jatkuvasti. Aivan kun noita tuotteita myymàllà saisit vain ilmaisia matkoja ja rahahuolet olisi poissa.....kuka tuollaista oikeasti uskoo? Noh, anyways...koukussa ollaan ja pysytààn....odottelen jo jatko-osaa tai vastaavaa ohjelmaa jostakin toisesta maasta :D
Ohoh..olipas purkaus! :-o

24. maaliskuuta 2010 klo 14.28  
Blogger Jasmiina kirjoitti...

itse vihaan pakettimatkoja, enkä ikinä lähtisi minnekään maailmalle suomalaiseen turistirysään, jossa kuulet pelkkää suomea, suomalaisille on karaokebaareja ym. ym.. :o
en oo kattellu matkaoppaat-sarjaa kuin vilaukselta ja siihen jäi se katselu. :D

24. maaliskuuta 2010 klo 14.40  
Blogger Sari kirjoitti...

-S- Se oli ihana se vanha pariskunta joka juhli vuosipäiväänsä ! Se oli aivan ihana jakso :') :D !
Ja se kuoro oli toden totta ärsyttävä. Hauskaa toki että matkustavat, mutta eikö ihan lyhyt vilkaisu heihin olisi riittänyt?

Minulla oli särkyä sydän kun Håkanilta(?) oli kadonnut tililtä ne 40 000 ruotsin kruunua eivätkä Deturin ihmiset osoittaneet mitään myötätuntoa vaan vitsailivat hänen kustannuksellaan selän takana. Todella törkeää.

Jasmiina vähän sama juttu, mutta onhan se hyvä että kaikenlaisille ihmisille on kohteensa :)

24. maaliskuuta 2010 klo 15.33  
Blogger Anu Pauliina kirjoitti...

Luulin ennen että suomalaiset on kaikki täydellisiä, tai ei ainakaan niin rasistisia ja tyhmiä kun meksikolaiset..! :D Nyt kun katon suomalaisia ohjelmia ärsyynnyn vaan joka kerta enemmän, miten joku voi olla noin tyhmä..? Nyt ärsyynnyin tuosta "kaikki negatiivinen kuva mitä turkista on tullu jotenki vielä maksimoi pahemmaks" -kommentista. Miten joku voi halveksua jotain kulttuuria kun ei edes tiedä miksi ihmiset käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät..? Minä olen viime aikoina alkanut ymmärtää jopa meksikolaisten miesten machismoa. Siihenkin on loppujen lopuksi älyttömän hyvä syy!

Kiva kuulla että sulla menee nykyään hienosti Suomessa. Terkkuja Porvooseen! :)

25. maaliskuuta 2010 klo 7.15  
Blogger Sari kirjoitti...

Anu minä olen myös ihmetellyt paljon tuota turkkilaisen kulttuurin halveksuntaa vaikkei koskaa ole oikeasti jouduttu tekemisiin turkkilaisten ihmisten kanssa muualla kuin kebab-pizzerian tiskillä. Minä kyllä haluaisin matkustaa turkkiin, mutten Alanyaan turistien keskelle vaan sinne missä voi nähdä ns. aitoa turkkia - Istanbuliin ja siihen lähiympäristöön. Vaikka tokihan Istanbulkin on suuri turistikohde, uskompa silti että sieltä löytyy varmasti ne omat autenttisemmatkin ympäristönsä. :>

Joku Turkissa asuva/asunut/Turkkia tunteva lukija voisi kertoa että kuinka tämä ohjelma heidän mielestään Turkin suomalaisille esittelee...

25. maaliskuuta 2010 klo 10.14  
Blogger Marizu kirjoitti...

Heıpsan tulin lukemaan sun blogıa ja huomasin tan postauksen:)
Vietin tossa toissapaıvana paivan alanyan kleopatra rannalla yhden ohjelman matkaoppaan kanssa ja puhuımme juurı tuosta etta eı Alanya tuossa ohjelmassa aukea ja toınen etta helposti ihmiset saavat kasıtyksen etta Alanya on pelkka turistırysa..itse vietan taalla aıkaa hyvınkin turkkilaisessa piirissa nahden hyvinkin paljon muuta kun mita normipakettimatkalaiset nakevat ja toistaiseksi luojan kiitos ei kukaan kauppias ole minulle Suomea montaa sanaa sanonut XDkerran lensin lomalennolla kotiin ja vieressa istui pari mun ikaista tyttöa ja kun he esıttelıvat mıulle kuviaan mita olıvat viikon aıkana ottaneet eli missa kayneet jne..oli aıka huikea ero siihen mita itse koen taalla turistırysassa paikallısen kanssa..eli lyhyestı ei se paikka siina ohjelmassa aukea XD

4. huhtikuuta 2010 klo 1.55  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

Linkit tähän tekstiin:

Luo linkki

<< Etusivu