Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Sinä pystyt, jos ajattelet pystyväsi. Niin käy kuin ajattelet.

29. syyskuuta 2010

Sinä pystyt, jos ajattelet pystyväsi. Niin käy kuin ajattelet.

Minulla on huomenna ranskan tentti. Olen ollut vähän pihalla tunneilla, mutta olen yllätyksekseni alkanut pitää ranskankielen opiskelemisesta yhä enemmän. Oli myös vaihe jolloin en pitänyt siitä yhtään. Mutta nyt olen kovasti tykästynyt. En ole missän nimessä hyvä siinä mutta jos panostaisin siihen kovasti voisin oppia nämä alkeet hyvinkin :). No kuitenkin, äsken tuossa harjoittelin sanastoa ja päätin jakaa teille tapani oppia vieraskielisiä sanoja!

Ensin peitän suomenkielisen käännöksen paperilapulla ja katson ranskankielisiä sanoja. Kirjoitan suomennoksen kaikista vihkoon ja lisään perään tähden* jos sana on samanlainen tai sama kuin espanjaksi. Esimerkiksi sana vaikutelma, ranskaksi la impression, espanjaksi la impresión! Tai vaikka parveke. Le Balcon > El Balcon.

Kun sanat on suomennettu, on aika peittää ranskankieliset sanat ja yrittää muistella. Kirjoitan vihkoon suomennoksen perään sanan ranskaksi. Jos en muista tai kirjoitan väärin, tapahtuu seuraavaa:


Vedän huomiokynällä niiden sanojen yli jotka ovat vaikeita tai jotka olen kirjoittanut väärin. Kirjoitan kuulakärkikynällä korjauksen viereen. Tuossa kertoa-sanan kohdalla muuten on virhe tässä kuvassa, oikea muoto on raconter eikä reconter ;)


Tämä kuva on huono mutta siitä näkee että kuinka monta sanaa minulle jäi tehopäntättäväksi noiden kahden ekan vaiheen jälkeen. Ei kovin montaa tällä kertaa, usein enemmän.

 Sitten vain kirjoitan ne vaikeat sanat ranskaksi niin monta kertaa että opin muistamaan ne.. Tällä kertaa vaikeimmat sanat olivat elintapa (façon de vivre), unohtumaton (inoubliabe) sekä "seuraavana päivänä" (le leidemain).

Olen kateellinen niille jotka oppivat sanoja vain vilkaisemalla kerran kirjaan tai sanomalla ne kerran ääneen. Mutta kuten olen jo aiemminkin tuonut esille täällä blogissa, minulla ei ole erityisen hyvä kielipää ja joudun tekemään töitä jos haluan oppia jotain. Kunpa vain jaksaisin aina olla yhtä ahkera kuin tätä postaista tehdessä ;)



Tunnisteet: ,

5 kommenttia:

Blogger Anu Pauliina kirjoitti...

Kyllä mä uskon että sulla on hyvä kielipää! Opit espanjankin niin nopeasti, paljon nopeammin kuin minä, ja minä olen mielestäni todella hyvä kielissä. ;)

Itse opettelen sanoja ihan samalla tavalla! Paitsi huomiokynän sijaan laitan aina tähden niiden sanojen kohdalle joita en muistanut, ja sitten kirjoitan ja muistelen taas uudelleen ne tähdellä merkityt sanat niin monta kertaa, kunnes ei tarvitse lisätä enää yhtään tähteä. Joidenkin sanojen perään voi tulla jopa neljä tähteä, joten mullekaan ei valitettavasti riitä sanojen pelkkä katselu tai ääneen lukeminen.

Jotkut oppii käyttämällä eri oppimiskanavia. Minä opin kun kuulen tai kirjoitan itse, toiset oppivat vain katsomalla.

Älä siis luule ettet olisi hyvä kielissä, käytä vaan hyödyksi niitä oppimiskanavia jotka huomaat itsellesi toimivaksi. ;)

Mulla on omasta mielestäni tosi hyvä kielikorva, mutta uuden kielen opetteleminen on tietty ison urakan takana. Ja se on ihan normaalia! Pitää haluta tosi kovasti oppia, muuten se on liian työlästä.

29. syyskuuta 2010 klo 20.50  
Anonymous Elsa kirjoitti...

Uskomatonta, että jollekin sanat voivat jäädä päähän noin vähällä pänttäämisellä. Älä siis valittele huonoa kielipäätä. :) Itse tarvitsen monta monta kertaa enemmän lukukertoja, ennenkuin sanoja jää päähän yhtä enempää.

29. syyskuuta 2010 klo 21.25  
Blogger Sari kirjoitti...

Sellaisilla ihmisillä joilla on hyvä kielipää on kieltenopiskelu helppoa ja minulle on aina ollut ihan hirveän vaikeaa :D Espanjaa opin varmaan enemmän koska oli pakko ja halusin sitä niin paljon!

Ja noi sanat oli tosi helppoja ja niitä oli vähän, siksi opin ne noin nopeasti, yleensä menee paljon kauemmin ja on hankalampaa :) Ja sekin auttaa tuossa ranskassa että monet sanat ovat niin samanlaisia espanjankielisten serkkujensa kanssa. Laskin, että noita tähdellä merkittyjä samoja tai samanlaisia sanoja on 18/33 eli ihan uusia sanoja jäi jäljelle vain 15 :)

29. syyskuuta 2010 klo 22.03  
Blogger Susa kirjoitti...

Menee nyt ohi aiheen, mutta ihana kasiala ja ihanat kynnet! :)

29. syyskuuta 2010 klo 22.42  
Blogger Sari kirjoitti...

Ihanaa että joku huomasi kynnet :D ! <3 Ja kiitos :)

29. syyskuuta 2010 klo 22.59  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

Linkit tähän tekstiin:

Luo linkki

<< Etusivu