Madrid
Hei! Tajusin, etten koskaan sitten kirjoittanut Espanjan vierailustani enempää. Ehkä nyt olisi korkea aika ettei ihan pääse unohtumaan että mitä siellä tuli tehtyä! Koska kuvat kertovat enemmän kuin sanat on tämä postaus aikalailla kuvapainotteinen.
Madridissa yövyimme matkaseurani kanssa siskoni asunnossa, joka sijaitsi aivan kaupungin keskustassa, aivan Plaza de Españan ja Plaza del Solin tuntumassa. Tutustuimme Madridiin pääasiassa kävellen, sillä tukikohdan keskeisen sijainnin takia meidän ei ollut mitenkään mahdotonta siirtyä paikasta toiseen jalkaisin. Eikä meillä ollut kiire, oli mukavaa kun ei tarvinnut ajanpuutteen vuoksi juosta pää kolmantena jalkana nähtävyydestä toiseen vaan oli aikaa tutustua kunnolla niihin missä kävimme, katsella ympärilleen ja aistia ihanaa Madridia.
Emme olleet erityisemmin suunnitelleet etukäteen mitä haluaisimme Madridissa tehdä ja annoimme paikan päällä siskoni näyttää meille palan parasta Madridia ja annoimme jalkojen kuljettaa. Tämä matka oli ennenkaikkea LOMA sanan kaikissa merkityksissä - hyvin rentouttava, rauhallinen (mutta silti hyvin villi ja eloisa) ja ihana. Meille jäi todella hyvät muistot Madridista ja suunnittelemmekin mahdollisesti palaavamme sinne syyslomalla.
Madridissa yövyimme matkaseurani kanssa siskoni asunnossa, joka sijaitsi aivan kaupungin keskustassa, aivan Plaza de Españan ja Plaza del Solin tuntumassa. Tutustuimme Madridiin pääasiassa kävellen, sillä tukikohdan keskeisen sijainnin takia meidän ei ollut mitenkään mahdotonta siirtyä paikasta toiseen jalkaisin. Eikä meillä ollut kiire, oli mukavaa kun ei tarvinnut ajanpuutteen vuoksi juosta pää kolmantena jalkana nähtävyydestä toiseen vaan oli aikaa tutustua kunnolla niihin missä kävimme, katsella ympärilleen ja aistia ihanaa Madridia.
| Näkymä siskoni asunnon ikkunasta. Ei enempää eikä vähempää kuin Palacio Real, ja asunnon vuokra paljon pienempi kuin minulla Porvoossa! Todellinen helmi. |
| En voi kylliksi korostaa kuinka paljon rakastan JUURI TUON NÄKÖISIÄ TALOJA. Täydellinen. |
| Reina Sofia-museossa oli kuvaaminen muuten sallittua, mutta tämän Picasson kuuluisimman teoksen (Guernica) kuvaaminen oli ehdottomasti kielletty ja kiellon toteutumista oli vartioimassa useita vartijoita. Sainpa silti kuvan otettua, samoin kuin ne sata tuhatta muuta jotka kameransa kanssa siinä heiluivat vartijoiden vähät välittäessä. Reina Sofia on valtava museo ja sinne on ilmainen sisäänpääsy iltaisin pari tuntia ennen sulkemisaikaa (19-21) mutta kahdessa tunnissa sitä ei kyllä kokonaan kierretä. Omat suosikkini olivat luonnollisesti Picasson ohella Salvador Dali sekä Joan Miró. |
| El Rastro-markkinat. HIRVEÄ RYYSIS. Mutta ihana ja näkemisen arvoinen. Suosituimmilla kojuilla joutuu helposti tappelemaan kauppiaan huomiosta eikä espanjankielentaito todellakaan ole pahitteeksi :D Rastron markkinat järjestetään joka sunnuntai. |
| Plaza del Solilla istuskellessa ohi kulkee jos jonkinnäköistä porukkaa..... |
| Puerta de Alcalá - espanjalainen riemukaari Parque del Retiron vieressä Plaza de Independencialla. Hieno! |
| Ja sitten itse Retiro, joka oli ennen kuninkaallisten huvialue ja kesänviettopaikka. Alueella sijaitsee mm. tekojärvi sekä kuvassa taustalla näkyvä Palacio de Cristal. |
| Tämä on se tekojärvi. |
Madridin plussat:
+ Ilmasto
+ Ruoka
+ Nähtävyydet
+ Arkkitehtuuri
+ Siisteys (kadut pestään joka yö ja roskat kerätään... Paljon siistimpää kuin Suomessa)
+ Hinnat (vaikka Madrid onkin Espanjan pääkaupunki sekä myös ilmeisesti Espanjan kallein tai ainakin yksi kalleimmista kaupungeista ei se silti ollut mitenkään ERITYISEN kallis. Sopiva.)
+ Kaupat
+ Iltamenot (tähän SYDÄN!!)
+ Turvallisuus (terveellä järjellä varustettu vaaleahiuksinen suomalaistyttö saa kävellä rauhassa Madridin kaduilla klo 4 aamuyöllä - yksin)
Madridin miinukset:
- Yleisesti huono taso englanninkielessä, ei ärsyttänyt niinkään minua itseäni mutta espanjankielentaidotonta matkaseuraani kovastikin.
- Ihmiset silloin tällöin ylimielisiä ja/tai epäkohteliaita
Madrid on minusta kaupunki joka sopii hyvin sekä (pitkän)viikonlopun lomakohteeksi että useamman viikon oleskelupaikaksi. Nähtävää riittää vaikka millä mitalla mutta lyhyiden välimatkojen sekä erinomaisen kattavan metroverkoston avulla päänähtävyydet pystynee katsastamaan lyhyessäkin ajassa. Ihana kaunis kaupunki!
Tunnisteet: 1000 places to see before you die, espanja, kuvat, maailma, madrid, matka

5 kommenttia:
Oi, miten ihana reportaasi Madridista! Mulle aukeni kaupunki ihan uudella tavalla tän postauksen jälkeen ja nyt sain kipinän lähteä Madridiin :D Voi, kun pääsisi! Siellähän on vaikka mitä aarteita ja nähtävyyksiä.
Ja tuo sinun siskon asunto! Oho! Aikamoinen paratiisi asunnon paikaksi, upeaa! :D
Kiitos tästä!
Hihi no arvaas kuka täällä haikailee MILANOON 8))) :D!! <3
Hahahahahahaaa, hyvät on ohjeet. Onhan se tärkeää, että neuvotaan ihan "kädestä" pitäen kuinka toimia, jotta nautinto olisi taattu ;)
Tiesitkö muuten, että Etelä-Amerikan espanjankielisissä maissa Mitsubishi Pajero myydään nimellä Mitsubishi Montero? :D Kukapa sitä Pajero-autolla haluaisi ajaa? ;) Brasiliassa se on ihan Pajero :D
Juu kyllähän ne neuvot ovat aina paikallaan :D Mulla on myös kuva kahvilasta nimeltä VERGARA!!!!!!! Hirveää :D:D:D:D
En ole kuullut tuosta että nimeä vaihdettu pajero-autolle mutta ehkäpä ihan hyvä niin :D
oooo näyttäääpä kivalta paikalta! :)) pitää joskus lähteä ittekki käymää :p
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu