Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Lucid Dreaming + dream control

5. elokuuta 2010

Lucid Dreaming + dream control

Hei, nyt minä muistinkin yhden tosi jännän faktan eli tässä se tulee, numero 16:

16. Elän hyvin vahvaa uni-elämää ja näen usein lucid-unia (suomeksi selkouni, wikipedia) sekä vahvasti kontrolloituja unia. Muistan uneni pikkutarkasti, muistan unia useiden vuosien takaa, muistan unien hajut maut ja äänet. Pystyn usein kontrolloimaan untani - hyvin usein nukkuessani jollain tapaa tiedostan olevani unessa, ja kun saan tämän tiedon iskostettua päähäni, pystyn kontrolloimaan unta joskus enemmän ja joskus vähemmän. Ja se, jos mikä, on miellyttävää!
Lucid dreaming means dreaming while knowing that you are dreaming. Lucidity usually begins in the midst of a dream when the dreamer realizes that the experience is not occurring in physical reality, but is a dream. Often this realization is triggered by the dreamer noticing some impossible or unlikely occurrence in the dream, such as flying or meeting the deceased.  (lähde)
Useimmiten herään tuohon puolivalvetilaan silloin, kun näen pahaa unta tai painajaista - tajuan unessa näkeväni vain unta ja että vaaraa ei ole. Pystyn siis herättämään itseni helposti. Se tapahtuu räväyttämällä silmät auki. Mutta joskus, en valitettavasti aina, mutta joskus tajuan ennen silmien avaamista että tässäpä oiva tilaisuus lucid dreamingille!! Ja silloin pystyn tekemään mitä ikinä haluan. Yleensä lennän. Rakastan lentää unissani!
Lucidity is not synonymous with dream control. It is possible to be lucid and have little control over dream content, and conversely, to have a great deal of control without being explicitly aware that you are dreaming. However, becoming lucid in a dream is likely to increase the extent to which you can deliberately influence the course of events. Once lucid, dreamers usually choose to do something permitted only by the extraordinary freedom of the dream state, such as flying. (lähde)
Kun asuin vielä vanhempieni luona, minulla oli tapana unessa "testata" että olinko todella unessa vai olinko jo herännyt: tämä tapahtui sytyttämällä huoneen valot. Hereillä ollessa ne syttyivät, unessa eivät. Siis jos valot eivät syttyneet, tiesin olevani unessa ja saatoin aloittaa lucid dreamingin. Täällä uudessa kodissa en ole keksinyt mitään tuollaista testauskeinoa joten lucid dreaming on jäänyt vähäisemmälle muttei kuitenkaan onneksi kokonaan pois. :)

Ja sitten, hyvin outo juttu on että minulla on usein sama, toistuva uni jota näen uudestan ja uudestaan, vain henkilöt siinä vaihtuvat. Siinä luokseni ilmaantuvat aina sellaiset ihmiset jotka ovat olleet minulle ilkeitä, joihin haluaisin tehdä jollain tapaa vaikutuksen tai joiden haluaisin pitävän minusta mutta tiedän etteivät he pidä. Ja he katsovat kun minä nukun. Ja he hymyilevät minulle. Hyväksyvät minut. Usein myös nauravat minulle. Eivät koskaan sano mitään. Ja minä olen hämmentynyt, häpeissäni, voi ei kun näette minut tällaisena! Minähän nukun, miksi te nyt tulette siihen sängyn viereen minulle hymyilemään! Ja aina tässä unessa tiedän sen olevan unta, ja saatan itsekin katsella itseäni ulkopuolisena. "Siinä minä nyt nukun". Mutta tästä unesta en pääse lucid-uneen. Tämä uni kahlitsee minut itseensä. Siitä en myöskään osaa itseäni herättää. Se on usein sekoitus häpeällistä sekä miellyttävää.

Tunnisteet: ,

4 kommenttia:

Blogger Karkki kirjoitti...

Wau! Tuo on aivan mahtavaa! Haluaisin niiin kovasti pystyä tuohon, mutta en vain osaa. Ihanaa,että sä olet oppinut, se on ihan mielettömän ihana lahja <3

Sun alemmmat faktat oli tosi mielenkiintoisia! Varsinkin tuo norsulelu Isabella oli ihan mielettömän söpö :) Ja mulla oli myös kausi, jolloin join tosi paljon kokista, lightina tosin.. Ja punkku suosikkia täälläkin :)

5. elokuuta 2010 klo 22.35  
Blogger Minna kirjoitti...

Hei mulla sama juttu! Tota tapahtuu vielä suht usein, ehkä kerran viikossa.

Yleensä jossain vaiheessa yötä luulen että olen vieläkin hereillä enkä ole vieläkään nukahtanut ja sitten tajuankin että hetkonen enhän mä turkissa olis jos oisin hereillä vaan nään unta.. ja sitte teenki kaikkea kivaa mitä haluan : D

Pikkuveljellä on sama taito jos niin voi sanoa. Aina pienempänä ku se näki pahoja unia, se vaan ystävysty niiden mörköjen kans minkä seurauksena uni muuttukin hyväksi :)

6. elokuuta 2010 klo 1.07  
Blogger Karoliina kirjoitti...

Oho, onpa mielenkiintoinen juttu! Tuosta olisi paljon hupia jos taidon hallitsisi :)

6. elokuuta 2010 klo 8.09  
Blogger Sari kirjoitti...

Karoliina ja Karkki, Lucid Dreamingin voi oppia! Vaatii vähän kärsivällisyyttä, mutta kyllä se onnistuu. Ja kun osaa jo vähän, niin sitten taitoa on jo helppo kehittää. Tuo testaamisen oppiminen oli jotain aivan huippua. Olen tosin pystynyt tuohon uneen vaikuttamiseen jo ihan pienestä asti joten kaipa toisilla sitten vain on enemmän taipumusta tuollaiselle.. :) Ja aivan huippua! Haluaisin tosin saada nuo unet kestämään hieman pidempään, nykyisin ovat aika lyhyitä.

Minna minulla on aina sama kaava siinä.. Tajuan jostain jutusta että ahaa tämä ei voi olla totta, tämä on unta! Ja sitten tapahtuu joko tuo valokatkaisinjuttu tai sitten hyppään ilmaan ja lucid-unessa lähden siitä saman tien lentoon, oikeassa maailmassahan putoaisin takaisin... Tosi kiehtova juttu! Minä luulen olevani meidän perheestä ainoa selkounennäkijä.. Ainakaan muut eivät ole koskaan maininneet :D

6. elokuuta 2010 klo 12.36  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

Linkit tähän tekstiin:

Luo linkki

<< Etusivu