Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Epäonni muuttuikin onneksi... Kiitos EasyJet!

24. elokuuta 2010

Kuten aiemmin kerroin, meidän taannoinen EasyJetin lentomme Marrakechista Madridiin peruttiin ilman pätevää syytä ja meidän oli seikkailtava mannerta ja merta pitkin takaisin Espanjaan. No. Meille oli sanottu EasyJetin toimistolla ettei mitään korvauksia tulisi tippumaan joten me emme sitten helposti höynäytettävinä typeryksinä säästäneet juuri mitään kuitteja tai bussilippuja. Mutta saimme kuitenkin lopulta suorastaan ylelliset korvaukset, kun olin vähän selvitellyt lainsäädäntöasioita netistä...
Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights, and repealing Regulation (EEC) No 295/91 (Text with EEA relevance) - Commission Statement

Article 7
Right to compensation
1. Where reference is made to this Article, passengers shall receive compensation amounting to:
(a) EUR 250 for all flights of 1500 kilometres or less
(b) EUR 400 for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres;
(c) EUR 600 for all flights not falling under (a) or (b).

Lentoyhtiöt (tai varsinkaan halpalentoyhtiöt) eivät ymmärtääkseni juurikaan informoi omatoimisesti asiakkaitaan tällaisen lain olemassaolosta ja tämän korvauksen saadakseen täytyy asiakkaan itse kertoa korvauksia hakiessaan olevansa tietoinen tällaisesta asetuksesta. Onneksi tajusin tutkia asiaa siitäkin huolimatta että tiedon löytäminen oli ajoittain aika hankalaa.

Lopputulos oli, että saimme 250€ per nenä ja olisimme saaneet korvaukset myös kaikista niistä lennon perumisesta aiheutuneista kuluista joista olisimme voineet esittää kuitit. Nyt meillä ei ollut muuta kuin bussiliput sekä laivaliput, mutta kaikesta huolimatta korvaus oli todella hyvä sillä...

a) Olimme maksaneet siitä lennosta 23€!
b) Koska luulimme ettei korvauksia heruisi matkasimme, majoituimme sekä söimme halvasti paluumatkalla Madridiin ja laskujemme mukaan koko turnee Marrakechista Madridiin maksoi alle 150€/naama. Eli tässähän jäätiin jopa voitolle :D

Asiointi EasyJetin customer servicen kanssa oli ihan asiallista ja toimi hyvin. Mutta voi silti olla että harkitsen jatkossa lentoyhtiön valintaa tarkemmin... Olen erityisen mieltynyt Lufthansaan ja erityisen epämieltynyt Ryanairiin. Lokakuussa lennän Madridiin taas Lufthansalla mutta yksi yhteys näyttää olevan Spanairin koneella - saa nähdä millaista palvelua siellä saa sillä se taitaa olla minulle eka kosketus Spanairin kanssa :).
680km Taksilla Marrakechista Tangeriin...
Vihdoinkin melkein perillä....
Autolautalla... Päivän viimeinen, ja ehdimme sinne juuri ja juuri mutta täpärälle meni. Matka Marrakechista alkoi aamupäivällä ja saavuimme Espanjan puolelle vähän jälkeen puolenyön. Laiva saapui Espanjan Tarifaan josta laivayhtiöllä oli ilmainen kuljetus Algecirasiin jossa olimme yötä pensionissa!
Aamulla pääsimme jatkamaan matkaa kohti Madridia bussilla. Matka kesti muistaakseni jotain 10 tuntia ja olimme aika väsyneitä kaikesta tuosta matkustamisesta ja epätietoisuudesta kun pääsimme perille Madridiin mutta eipä voi sanoa että kaduttaisi että käytiin tuo reissu heittämässä :).

Tunnisteet:

Blogger -S- kirjoitti...

Hyvà Sherlock Holmes! Kunnon tietojen etsintàà ennen valittamista. hienoa, kannatti!

25. elokuuta 2010 klo 0.57
Blogger Karkki kirjoitti...

Tosi tosi hyvä!! :D Jäitte vielä plussalle ja varmasti matka oli ihana elämys. :)

Noista säädöksistä ei niin informoida matkustajia ja voin vaan kuvitella,kuinka moni on jättänyt hakematta korvauksia niiden vuoksi.. Olit tosi fiksu,kun löysit sen!

Mulle kävi vähän samantyyppinen, kun olin matkustamassa Rovaniemeltä Helsinkiin ja meinasivat jättää mut lennolta ylibuukkauksen vuoksi pois.Mun tapauksessa eivät peruneet lentoa, mutta säädös kattaa onneksi nämäkin tapauksen, kun jää pois lennolta muusta kuin omasta syystä. Onneksi eu-oikeuden luennolla oli just kerrottu (tuo säädös oli silloin ihan uunituore) siitä ja pääsin heti käyttämään tuoreeltaan sitä tiskillä. Sain sittenkin paikat koneesta :D Kun vähän uhkailin niillä korvauksilla..

25. elokuuta 2010 klo 13.31
Blogger Sari kirjoitti...

Joo ihan uskomaton tuuri kyllä. Nopealla googlauksella löytyy vain ja ainoastaan negatiivista palautetta easyjetin korvaustenmaksukyvystä. Kai minä sitten osasin muotoilla reklamaationi oikein :D !

Nyt meillä on juuri alkamassa koulussa kurssi jossa käsitellään matkailuun liittyvää juridiikkaa ja muita sellaisia asioita. Saa nähdä tuleeko sieltä vastaan jotain yhtä hyödyllistä kuin tämä :D