Suomen itsenäisyyden kunniaksi pieniä muistoja Meksikosta..
Näin Suomen itsenäisyyspäivän kunniaksi tulin huomanneeksi, etten koskaan Meksikossa ollessani tai sen jälkeen tullut kertoneeksi mitään siitä, kuinka Veracruzissa vietetään itsenäisyyspäivää. Nyt siis siitä jotain lyhyesti!
Meksikon itsenäisyyspäivää vietetään 16. syyskuuta. Itse vietin vuoden 2007 itsenäisyyspäivää Veracruzin Boca Del Rio:ssa (suomennettuna nimi tarkoittaa joensuuta, heh) kaikkien piirimme vaihto-oppilaiden kanssa. Itsenäisyyspäivän vietto erosi huomattavan paljon suomalaisesta traditiosta, ja oli - ainakin omasta mielestäni - huomattavasti parempi tapa juhlia itsenäistä kotimaata.
Kun suomalaiset itsenäisyyspäivänä hiljentyvät, sytyttävät kaksi kynttilää ikkunalaudalle ja linnoittautuvat television ääreen katsomaan linnan juhlia, pystyttävät meksikolaiset pystyyn varsinaisen karnevaalin josta ei puutu tanssia, laulua, ohjelmaa saatika isänmaallisuutta. Tapahtuman virallinen osuus huipentuu kansallislauluun (Mexicanos al grito!), sekä VIVA MEXICO-huutoihin.
Video:
Kun viralliset muodollisuudet on saatu päätökseen, on aika aloittaa mahtava ilotulistusshow sekä tietenkin tanssi ja laulu! Liput liehuvat ja torvet soivat, sombreropäiset miehet tarjoilevat tequilaa ja perinneruokia. Hieno tunnelma.
Niin ja luonnollisestihan paikalliset kaupat, kadunvarret ja ostoskeskukset oli koristeltu Meksikon värein jo kuukautta ennen:
Hyvää itsenäisyyspäivää
91-vuotias Suomi!
Tunnisteet: kaukokaipuu, kuvat, meksiko







0 kommenttia:
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu