Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Sinä olet maalattu työvaatteet!

19. heinäkuuta 2010

Sinä olet maalattu työvaatteet!

En tiedä olenko kertonut täällä siitä että olen töissä paikassa jossa olen suomenkielinen poikkeavuus - lähes kaikki muut ovat suomenruotsalaisia ja puhuvat pääasiassa ruotsia keskenään. Kahta tai kolmea poikkeusta lukuunottamatta kaikki kuitenkin osaavat yhtälailla suomea kuin ruotsiakin, ja kommunikoivat kanssani suomeksi ihan ongelmitta. Mutta sitten on pari sellaista tapausta joille on puhuttu pienestä lähtien vain ruotsia ja jotka ovat eläneet suppeassa ruotsinkielisessä yhteisössä ja ovat oppineet suomea vain juuri ja juuri sen verran että ovat joskus hätätilanteen tullen sillä jotenkuten selvinneet. He kyllä tiettyyn pisteeseen asti ymmärtävät hidasta puhetta mutta oma tuottaminen on sitten vähän toinen juttu.

No, yhden tällaisen tyypin kanssa olen "joutunut" olemaan enemmän tekemisissä koska olen usein auttamassa häntä pakkaamossa. Olen aina tähän asti luullut hänen välttelevän minua siksi ettei hän pidä minusta - tänään kuitenkin pääsimme aivan uudelle ymmärryksen asteelle ja olen hykerrellyt liikuttuneena koko päivän...

1) Latasin maustelimppua viipalointikoneeseen, ja ymmärsin kun minulle demostroitiin ruotsin- sekä elekielen yhdistelmällä että "kolme kappaletta jätetään viipaloimatta" - Tre stycken jotain! Kuinka ylpeä olinkaan.

2) Minulla oli tänään hyvin likaiset työvaatteet koska olin mm.
- Perannut mansikoita ja tehnyt mansikkaleivoksia (=punaista väriä)
- Tehnyt banaanileivospohjia, joihin käytetään voimakkaan väristä keltaista banaanikreemiä (=keltaista väriä)
- Rasvannut limppuvormuja (=ruskeaa..)

Sain pienen epävarman hymyn kera osakseni toteamuksen, että "Sinä olet maalattu työvaatteet!"

Minä hymyilin varmaan koko lopputyöpäivän. Se, että ihminen joka ei osaa kieltä kovin hyvin kaikesta huolimatta yrittää käyttää sitä ollakseen ystävällinen ja voidakseen kommunikoida toisen kanssa on jotenkin niin liikuttavaa että melkein tekee mieleni itkeä. Jos olisin jossain välissä ollut uskomatta ihmisiin niin nyt uskoisin taas. Ihana. Söt!

Tunnisteet: ,

3 kommenttia:

Blogger Karkki kirjoitti...

Oi, totta!! Se on jotenkin aivan mielettòmàn ihanaa,ettà vaikka vàlillà on pienoinen muuri, toinen yrittàà ja haluaa kommunikoida, se on sellaista vàlittàmistà :)) Ihana postaus!

Ja mulle tuli mieleen tàstà yks tapaus lapsuudesta, kun olisin niiin mielellàni ollut sellaisen suomenruotsalaisen lapsen kaveri pienenà, ei me samaa kieltà puhuttu, mutta tàmàn lapsen àiti ei halunnut ettà tytàr leikkii suomenkielisten lasten kanssa, ja olisin voinut olla vain tàmàn ystàvà jos olisin osannut ruotsia.. mutta enhàn mà vielà niin pienenà sità osannut, se tuli tietysi heti ilmi ja niin mut kàànnytettiin niiden kotiovelta (!)pois :( muistan tàn ikuisesti, koska varmasti olisi ollut ihan kivaa, vaikkei meillà sità yhteistà kieltà ollutkaan.. :)))

Hurjasti terkkuja!!

19. heinäkuuta 2010 klo 22.51  
Blogger Sari kirjoitti...

Se on kyllä niin hienoa että yritetään kommunikoida toisen kanssa vaikkei yhteistä kieltä olisikaan. Muistan kun olin juuri saapunut ensimmäisenä päivänäni meksikolaiseen kouluuni enkä osannut juuri muuta espanjaksi kuin itseni esitellä... Silti kaikki yrittivät kovasti auttaa vaikkei koulussa englanninopetusta ollutkaan eikä siten myöskään kielitaitoisia. Minulle piirrettiin kuvia ja kuvien viereen kirjoitettiin espanjankielinen käännös, ja minua autettiin kaikin tavoin jotta oppisin kieltä nopeasti! Ja vaikka alku olikin hidas ja hankala niin kukaan ei missään vaiheessa vältellyt minua vain siksi että kommunikaatiossa oli ongelmia :) Aivan ihana asenne ja olisi kiva jos suomessakaan ei pelättäisi niin paljon esimerkiksi jutella ulkomaalaisille siksi että pelätään etteivät nämä ymmärrä ihan kaikkea :')

19. heinäkuuta 2010 klo 22.57  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Pakko kommentoida sen verran, kun keväällä jaksoin väsätä minua varten kaksi postausta Porvoon matkailu-opinnoista että pääsin sinne sisälle :) Enää kuukausi ja odotan niiiin innolla.

20. heinäkuuta 2010 klo 21.53  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

Linkit tähän tekstiin:

Luo linkki

<< Etusivu