Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Borgå

26. marraskuuta 2009

Borgå

Tosiaan, kerroin jo aiemmin että kutsu suorittamaan ammattikorkeakoulutukintoa kolahti postiluukkuun alkuviikosta. Olen ollut hyvin tyytyväinen, toivon että tämä muutos antaa uutta potkua tähän tämänhetkiseen ilottomaan elämääni :). Lisäksi iloitsen oman asunnon etsimisestä - vaikka se onkin yllättävän vaikeaa !! Olin kyllä kuullut, että Porvoossa on ollut viimeaikoina havaittavissa vuokra-asuntojen hintojen huomattavaa nousua, mutta nyt kohtuuhintaista yksiötä etsiessäni olen huomannut että ihan halvalla ei selviä. Mutta eiköhän tämä tästä ;).

Nyt seuraa gallup ! Minun on valittava suomen, ruotsin ja englannin pakollisten kieliopintojen lisäksi joko venäjää, ranskaa tai saksaa. Mitä valitsisin? Venäjää en edes harkitse, joten vaihtoehdot ovat

a) saksa
b) ranska

Saksaa olen lukenut vähän, mutta olen unohtanut lähes kaiken. Pohjaa siis olisi takaraivosta kaivettavissa, ja siitä olisi apua sillä olen todella kovapäinen mm. kielioppiasoiden suhteen. Ich habe deutsch gelernt, aber ich habe alles vergessen !

Toisaalta taas ranskan kieli on NIIN KAUNISTA!! Ja samalla niin vaikeanoloista.. En tiedä, osaisinpa päättää ! je t'aime ! Voulez vous..... ;D

Tunnisteet: , ,

16 kommenttia:

Blogger Chuuko kirjoitti...

Saanen kysyä, että mikset edes harkitse venäjää?

Ja onnea opiskelupaikasta \o/

26. marraskuuta 2009 klo 15.53  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Laama, saksaa tietenki! ;; Ois hyvät syytki mut en nyt tähä kehtaa alkaa kaikkee selittelee ;D

P.S. Tultii Juhan kanssa siihen tuloksee et ostetaa mielummin oma kämppä ku maksetaa 700e/kk turhaa vieraille, nii tässä ois nyt kovasti omakotitalon ettimistä menossa (:

26. marraskuuta 2009 klo 16.30  
Blogger Sari kirjoitti...

Chuuko en harkitse venäjää siksi, ettei se kiinnosta minua yhtään. Se on vaikea kieli, jonka opiskelemiseen tarvittaisiin edes vähän motivaatiota. Sen lisäksi minulla on laumoittain mm. saksalaisia ystäviä, samoin ranskankielisiä ja tämähän on jo yksi hieno motivaattori jompaan kumpaan näistä :D :)

Ja kiitos onnitteluista !

Iida laama, vai että oikein omakotitalo :D:D:D
mä en oo hankkimassa mitään 700e/kk kämppää näillä tuloilla ja opintotuilla, hankin sit ihan OMAN sit joskus kun on joku jonka kanssa hankkia ja tietää mistä hankkii :) :D

26. marraskuuta 2009 klo 17.10  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Ranskaa, toimii etelämpänä Amerikassa ja Kanadassa.

26. marraskuuta 2009 klo 17.52  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Ranska. :D

Mm. siksi, koska on kaunis, sitä puhutaan Kanadassa ja öö.. Tunisiassa ja tottakai Ranskassa! No ei vaan se on niiin hieno kieli, mieti ku osaisit sitä :) P.s. mun mielestä espanjan pohjalta vois olla helpompi opetella ranskaa ku saksaa.

26. marraskuuta 2009 klo 18.14  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Miksi et harkitse venäjää? Olisi tosi hyödyllistä matkailualaa ajatellen, että varmasti hyödyttäisi työelämässä!!

onnea opiskelupaikasta!

26. marraskuuta 2009 klo 20.50  
Blogger Sari kirjoitti...

Anonyymi, kuten jo aiemmin kerroin ei minulla ole siihen kiinnostusta ja siksi ei myöskään riittävää motivaatiota. opiskelen mieluummin kieltä joka minua kiinnostaa, saa siitä siten varmasti enemmän irti. :)

26. marraskuuta 2009 klo 21.22  
Anonymous Haminalainen Anonyymi kirjoitti...

mäkään en hirveästi ole venäjän kannalla jos se ei yksinkertaisesti kiinnosta, koska se tarkottais että tulevaisuudessa tulisit mahdollisesti sit sijoittumaan semmosiin työtehtäviin joissa sitä venäjää tarvitaan, eihän sen opiskelu ois muuten yhtään järkevää. koska työelämääki täs vaiheessa kannattaa miettiä.

sit taas jos ranskaa suunnittelet ni ranskaahan puhutaan just ranskassa, kanadassa, afrikassa..et jos esim. kaukomatkoihin haluis töihin (toivottavast ymmärrät edes jotain :D meillä vaan oli luento yks pv ja se luennoitsija oli töissä kaukomatkatoimistosssa ja painotti että ranska on tosi hyödyllinen kielitaito niillä.)

ja sit saksa. saksassa asuu yli 80 mijoonaa asukasta joten eiköhän se oo aika hyvä syy. koska saksasta tulee maailmalle toosi paljon matkailijoita ja ne siis käyttää toosi paljon matkailupalveluita :)

ja tohon porvoon asuntotilanteeseen vielä. tosi huono tilanne jos ei oo säästöjä/ei halua ottaa opintolainaa/ei halua olla töissä. yksiöt on kalliita! ja niitä on muutenki tähän aikaan tosi vaikea saada. mäkin oisin halunnu yksiöön mut ei voi mitään. solu on ollu ihan mukava asumisympäristö, kämppis ei melua ja näin, mut kyl mä silti aina kurkin jos vapautuis yksiöitä koska mikään ei voita omaa kämppää! :)) ja tietty plussapuolena solukämppään se et luokkakaverit asuu ihan naapurissa ja niitten luona on helppo piipahtaa jos siltä tuntuu. ei tartte tarpoo loskassa :)

26. marraskuuta 2009 klo 21.45  
Anonymous luna kirjoitti...

No siis..paha kysymys koska.. saksa on maailman rumin kieli, mut toisiks rumin on sit ranska. Eliii...? :D Mut molemmat on hyödyllisii jos miettii tulevaisuutta esim. jossain monikansallisessa yrityksessä tai jopa työtä muualla Euroopassa. Joten sama se minkä otat :D

26. marraskuuta 2009 klo 22.45  
Blogger Sari kirjoitti...

Luna !! Olen kyllä kuullut että saksaa haukuttaisi rumaksi tai jotenkin "kovaksi" kieleksi, mutta ranskan kohdalla en ole moiseen törmännyt ! Hauskaa ;)

Haminalainen anonyymi, sain sovittua että menen katsomaan yhtä ihanaa yksiötä ! Ihan kohtuuhintainen, säästöjä mulla kuitenkin on ihan hyvin kun olen jaksanut töitä tehdä toukokuusta asti just säästömielessä. Toivotaan että siinä käy hyvin ! Sijainti ei sinänsä ole mikään ihanteellinen, toivoin löytäväni asunnon kevätkummusta (varmaankin ilmiselvistä syistä? :D) mutta ei tämäkään kaukana koulusta ole :)

27. marraskuuta 2009 klo 4.17  
Blogger Eveliina kirjoitti...

Ranskaa tietenkin! Opit sen espanjan avustuksella alta aikayksikön! Eikä se edes ole vaikea kieli.. ja.. se on miljoona kertaa kauniimpi kuin saksa!!! ;)

27. marraskuuta 2009 klo 16.46  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

mä äänestän saksan puolesta :)
en nyt keksi mitään kummempia syitä, mutta jos osaat jo kerran hiukan ni siit on helpoo jatkaa! ja mun mielest ranska on vaikeempi, mut toisaalt espanja auttaa. ittekkää en ees harkittis venäjää :D

27. marraskuuta 2009 klo 22.57  
Blogger Jasmiina kirjoitti...

Ehdottomasti ranskaa :)

Mulla nousee nykyään karvat pystyyn saksasta, kun sitä sai saksalaisilta kuulla ihan liikaa Meksikossa. Ja ranska on ehdottomasti paljon kauniimpi kieli :)

27. marraskuuta 2009 klo 23.50  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Onnea opiskelupaikasta!
Kielivalinnaksi ehdottaisin myös minä ranskaa. Sitä todellakin puhutaan laajemmalla alueella kuin saksaa ja se on perinteinen keittiökieli. Ymmärrät sitten myös kaikki vieraat sanat ruokalistoista :)

-Mrtt-

28. marraskuuta 2009 klo 22.44  
Anonymous luna kirjoitti...

Heh, noo olen kait niitä harvoja, joiden mielestä ranska on kamala kieli, tiedän kyl pari itteniki lisäks, jotka on samaa mieltä :p Liittyy se siihenki et ärsyttää se mentaliteetti Ranskassa, että nehän ei suostu puhumaan muuta ku just sitä ranskaa ja se on maailman paras kieli yms yms yms. Et kait mulla on joku Ranska-vammaki. Ja joo, oon käynyt siellä ja ystäviä löytyy ranskalaisia, mut silti, vammailen ton kielen kaa :p

29. marraskuuta 2009 klo 1.22  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Suosittelen ranskaa! Muutin juuri Sveitsiin asumaan, ranskankieliseen osaan maata enkä malta odottaa että saan tämän kielen haltuun. Espanjaa puhun lähes sujuvasti, ja todella huomaa että nuo kaksi kieltä tukevat toisiaan. Toisaalta siinä on huonona puolena se että kielet tahtovat mennä sekaisin. Äskenkin kysyessäni neuvoa paikalliselta möläytin "Está pres d'ici el banco?" Hups :D -anni-

30. marraskuuta 2009 klo 22.10  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

Linkit tähän tekstiin:

Luo linkki

<< Etusivu