Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Koulujuttuja

23. syyskuuta 2008

Koulujuttuja

Harjottelen matikan kokeisiin, jotka on ylihuomenna. Naurattaa nää tehtävät..:

Lasten eläintarhassa on sijoitettu samaan aitaukseen ankkoja ja vuohia.
a) Kuvaa ankkojen ja vuohien määrän riippuvuutta toisistaan, jos eläinten JALKOJEN YHTEISMÄÄRÄ ON 48
b) Kuinka monta ankkaa aitauksessa on, jos vuohia on kuusi kappaletta?

Siis mua naurattaa niin paljon toi jalkojenlaskemis-tehtävä :DDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Tämänpäiväinen psykologian kurssikoe sai mut pettymään, esseiden aiheet oli ihan liian laajat!!

Seuraavista aiheista piti valita 2..
1) Muisti
2) Havainnointi
3) Uni ja nukkuminen

Vastasin muistiin, sekä uneen ja nukkumiseen. Tuntuu että tuli ihan liian laajat ja huonot vastaukset kun käsittelin kaikkea vähän kun ei meinannut aika riittää ja lopputulos oli hutiloitu. 

Käsittelin unessa ja nukkumisessa ensin psykoanalyyttisen, kognitiivisen ja evoluutiopsykologisen koulukunnan teoriat unennäkemisestä, ja siirryin siit sit selittämää unen vaiheita (kevyt, syvä, REM) ja unen häiriöitä (unissakävely, heräily, unettomuus) ja ilmiöitä kuten yölliset kauhukohtaukset ja unihalvaus.. Narkolepsia, uniapnea ja lucid-dreaming jäivät käsittelemättä ajanpuutteen vuoksi :(. Myöskään REM-unen häiriöistä en tullut maininneeksi.. Lisäksi kerroin jotain unen ja levon merkityksestä ihmiselle, mitä unenpuutteesta voi seurata ja miten unen laatua voi parantaa, mutta olisihan siitä paljon paremmankin saanut jos ei olisi ollut paniikkia ajan loppumisesta.

Muisti-esseetä lähdin jo tietoisesti kirjoittamaan huomattavasti suppeammin, koska tulin siihen tulokseen että oli ihan pakko rajata että ehti tehdä. Käsittelin pääkohdat, kuten sensorisen muistin, työmuistin ja säilömuistin + niiden toiminnan, muistiin tallentamisen (mm. ylioppiminen, ciceron tekniikka), muistissa säilyttämisen ja työmuistiin palauttamisen (mm. assosiaatiovihjeet) + häiriöt (muistojen muuntuminen oman käsityksen mukaiseksi, samankaltaisten muistojen sekoittuminen, black out, alkuperäisen lähteen unohtuminen jne.). Lisäksi kirjoitin jotain lyhyesti siitä kuinka musitia voi parantaa, mitä muistihäiriöitä voi ilmetä (alzheimer, korsakovin syndrooma, amnesia, deja vu, jamais vu jne.). Nyt jälkeenpäin tuntuu tosi kurjalta, olisin pystynyt varmasti parempaan suoritukseen jos kysymkset olisivat olleet rajattuja eivätkä noin tavattoman laajoja ja yleisluontoisia. Jostain muististahan voisi tarinoida vaikka koko päivän!!

Eikä ollut mitään tietoisuuden tiloista, tiedostamattomasta, aistimuksista.. Tylsää!! Sitten oli 12kpl 0,5 pisteen arvoista sananselitystä, joista yhdestä olin epävarma (agnosia, nyt kun tarkastin kirjasta niin kyllä se oikein kuitenkin meni sekin), muut tiesin varmuudella mutten ole varma sainko selitettyä tarpeeksi hyvin. Toisaalta 0,5p. sinne tai tänne, ei sieltä kuitenkaan tule 12 pistettä esseistä. harmittaa, mutta ylppäreissä sitten kunnolla :D.

Täytyy varmaan harjoitella ajankäyttöä yo-kirjoituksia varten, siellä tosin ONNEKSI kysymykset paljon rajoitetumpia. Onneksi kirjoitan vasta keväällä..

Perjantaina saadaan enkun kirjoitusten alustavat tulokset, tarkastin netistä ja sain selville että luetunymärtämisten monivalinnoista oli 20/25 oikein, eli pisteitä olisi siitä osiosta tulossa 40. Aineesta ei mitään hajua, toivottavasti se meni hyvin. Avoista saattaa tulla ihan ok pistemäärät, mutta en ole niitä oikeita vastauksia edes löytänyt netistä vielä, enkä tiedä haluanko edes :D. Siinä kakkoskohdassa taidettiin hakea jotain huonostikäyttäytyvien munkkien putkaa, mutta laitoin vain että "paikka huonostikäyttäytyville munkeille", joten siitä tuskin ropisee pisteitä. OIkeastaan ihan sama, kun vaan menis läpi se. Ensviikon maanantaina espanjan kirjallinen ja se kyllä jännittää oikeesti paljon. :(

Ihanaa kun on syksy, söpöjä kirjavia lehtiä joka paikka pullollaan! Mutta kohta on harmaata ja kylmää.. Pitää nauttia nyt tästä mitä on tällä hetkellä!!
Photobucket

Tunnisteet: , ,

1 kommenttia:

Blogger Jose Manuel kirjoitti...

Subjuntivo
La expresión de un deseo: Mi madre quiere que estudie medicina
La expresión de la duda: No creo que llegue a tiempo
La aparición en expresiones más o menos fijas, como es probable que, cuando, es interesante que, etc.
La expresión de una orden negativa: No tires el papel

JMG Coatza

23. syyskuuta 2008 klo 17.54  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

Linkit tähän tekstiin:

Luo linkki

<< Etusivu